אחסון בענן, כל מה שצריך לדעת

אילוסטרציה אחסון בענן

מאמר זה מכוון לבעלי עסקים הבוחנים את האפשרות לעבור לאחסון בסביבת הענן, ורוצים לקבל מידע נוסף לפני קבלת ההחלטה. למי זה מתאים? היתרונות, ומה צריך לבדוק לפני המעבר?

תאריך עדכון: 29/03/2023 13:37

אחסון ענן

מחשוב ענן (Cloud computing) הינו מודל עבודה המאפשר גישה באמצעות תקשורת למשאבי מחשוב הממוקמים בדרך כלל בחוות שרתים. למחשוב ענן מגוון עצום של שימושים כאשר אחסון ענן (Cloud Storage) הוא אולי הנפוץ והמוכר שבהם.

תוכן עניינים

המעבר למחשוב ענן בכלל ואחסון ענן בפרט יצר מהפכה באופן ניהול ושמירת המידע בעסק. לצד היתרונות הרבים נוצרו גם אתגרים חדשים בהם נעסוק במאמר זה, אך תחילה נעמוד על ההבדלים בין אחסון ענן בהשוואה לאחסון מקומי ולאחר מכן נסקור את היתרונות ואת מה שמומלץ לבדוק לפני שתעבירו את אחסון העסק בחלקו, או ברובו לסביבת הענן.

אחסון מקומי / אחסון בענן

בהשוואה נעמוד על מספר הבדלים משמעותיים, ואף על פי שהשורה התחתונה - "כמה זה עולה" היא הנושא הפופולארי ביותר בקרב המעוניינים לעבור לסביבת הענן, חשוב לזכור, כי אנו עוסקים במידע שלכם שאין חולק על חשיבותו, כך ששיקול כלכלי לא אמור להוות את הסיבה העיקרית לביצוע המהלך. לפניכם עיקרי הדברים ובסופם תמצאו טבלה מסכמת להשוואה.

מיקום הקבצים והגישה אליהם

כאשר מדובר באחסון מקומי, הקבצים נשמרים על כונן עצמאי או בשרת פיזי, אשר בדרך כלל ימוקם בבית העסק ונשען על תשתיות העסק עצמו (חשמל, תקשורת וכו'). הגישה לקבצים מתבצעת באמצעות הרשת המקומית והאחריות על חומרה, ניהול ובקרה תהיה בדרך כלל על צוות IT - של החברה או של ספק חיצוני.

כאשר מדובר בענן הקבצים נמצאים על שטחי אחסון בחוות שרתים המנוהלות ע"י ספקים חיצוניים (Amarok לדוגמה). חוות אלו ממוקמות במיקום פיזי מרוחק מהעסק והאחריות על החומרה ועדכוני התוכנה היא על הספק. בית העסק ניגש לקבצים באמצעות רשת האינטרנט.

עלויות ותחזוקה

הקמת תשתית לאחסון מקומי, תשית על העסק עלות נכבדת לרכישת החומרה, נוסיף לזה רשיונות נדרשים ותשלום לאנשי המקצוע לטובת הקמת התשתית, וקיבלנו עלויות משמעותיות שיכבידו על כל עסק במהלך ההקמה.

הצורך בצוות IT - בחברה או במיקור חוץ, עלויות חשמל, גיבוי, אבטחה וכו', החלפה של החומרה במקרה של תקלות או צורך בשדרוג, למשל - כאשר נגמר נפח האחסון, ידרשו השקעות משמעותיות גם בעתיד. במקרה של מעבר של בית העסק למיקום חדש, העתקה של מערך האחסון, בהכרח תהיה פרויקט עם עלויות תקצביות משמעותיות.

כאשר האחסון נמצא בענן, ההוצאה הופכת להיות הוצאה חודשית, צפויה, אשר תלויה בדרישות העסק ותתאים לצרכים וליכולות הכלכליות שלו (כאן אתם מוזמנים להתייעץ איתנו להתאמה אידאלית לצרכים שלכם) ובדרך כלל תהיה זולה משמעותית בהשוואה לפתרון מקומי. אין צורך לתכנן ולרכוש נפחי אחסון גדולים מראש, אפשר להתחיל בקטן ולגדול בנפח האחסון לפי הצורך.

גיבוי, שרידות ואבטחת מידע

בעולם בו אנחנו חיים, למידע יש ערך רב. נושא האבטחה ושרידות המידע חייבים לקבל התייחסות משמעותית מצד העסק, כמו גם להילקח בחשבון כאשר בוחנים את פתרון האחסון האידאלי. הדעה, כי המידע נשמר טוב יותר כאשר הוא מאוחסן באופן מקומי אומנם עדיין נפוצה אך אין זה אומר שהיא נכונה.

כאשר המידע נשמר בבית העסק, לפעמים ההרגשה היא כי הוא בטוח יותר. אנחנו מרגישים שהוא קרוב אלינו ואנחנו בשליטה אך בפועל זו גם נקודת החולשה הגדולה של האחסון המקומי - רוב בעלי העסקים אינם מחזיקים מומחי אבטחת מידע ואינם מודעים לסכנות הסייבר השונות ולכן גם חשופים יותר לפריצות מצד גורמים שונים. גם במקרי אסון (שריפה, הצפה וכדומה) המידע יהיה חשוף לנזק, שבלא מעט מהמקרים לא ניתן יהיה לשחזרו.

בפתרונות הענן, כל נושא האבטחה, הגיבויים ושרידות המידע הם באחריות הספק. ספקי אחסון הענן המובילים מחזיקים אנשי מקצוע, חומרה ותוכנה ייעודיים במטרה לשמור על המידע של לקוחותיהם. במקרה של אסון בעסק המידע לא נפגע ולמעשה ניתן להמשיך לגשת אליו ממיקום זמני עד להתאוששות מהאסון. כמובן שלא ניתן להבטיח הגנה מלאה של 100% אך הסבירות לשרידות מידע גדלה משמעותית כאשר עוברים לסביבת ענן.

גמישות ויכולת גדילה

במידה ובחרתם באחסון מקומי כנראה שרכשתם חומרה, הקמתם תשתית תקשורת והתקנתם תוכנות מתאימות, אלו אמורים לשרת את הצרכים של העסק היום אבל מה יקרה מחר, כאשר העסק יגדל והתשתית שהקמתם לא תעמוד בצרכים שלכם? הרחבת החומרה, רשיונות תוכנה וזמני עבודה של אנשי מקצוע ידרשו משאבים רבים ולפעמים השבתה של חלק מהפעילות בעסק לצורך ביצוע השדרוג.

כאשר מדובר באחסון בענן, התאמת המשאבים כמעט שקופה מבחינת העסק. אפשר להתחיל עם משאבים מצומצמים יחסית ולהרחיב לפי הצורך ללא השבתה של הפעילות. יתרון משמעותי נוסף הוא היכולת להפחית משאבים במידה ואין בהם שימוש ובכך להקטין את העלות החודשית, בעוד שבאחסון פיזי, חומרה שנרכשה כבר לא תוחזר ותאבד מערכה עם הזמן.

זמינות וגישה למידע

המידע שלנו חייב להיות נגיש וזמין וכאשר מדובר באחסון מקומי כנראה שהגישה לקבצים שלנו מתוך המשרד תבוצע ברוב המקרים על הרשת הפנימית בצורה מהירה ואיכותית. אך כאשר עובדים ירצו לגשת לקבצים מרחוק הדבר לא יתאפשר ללא תשתית מתאימה אשר תייקר את ההוצאות ותחייב מערכות גיבוי לחשמל, אבטחה למניעת חדירה לא רצויה למידע, ותמיכה במקרה של תקלות שבדרך כלל תבוצע על ידי ספק חיצוני שייקר עוד יותר את העלויות.

אחסון בענן אומנם נשען על גישה למידע באמצעות רשת האינטרנט אך בימינו התשתית אמינה ויציבה, ובמידה והחיבור איכותי העבודה השוטפת לא תיפגע והעסק יהנה מגישה למידע מכל מקום, בכל זמן, כאשר תשתיות החשמל, האבטחה, הרשאות הגישה, התמיכה הטכנית יבוצעו ע"י אותו הספק ויחסכו בהוצאות.

ריכוז הבדלים בין החלופות

מאפיין השוואה / שיטת אחסון אחסון מקומי אחסון ענן
מיקום הקבצים כונן או שרת פיזי הממוקם בבית העסק חוות שרתים
עלויות ותחזוקה גבוהות, וכוללות עלויות חומרה, רשיונות תוכנה ותחזוקה שוטפת נמוכות יחסית ומבוססות על תשלום חודשי המותאם לצרכים של העסק
גיבוי, שרידות ואבטחת מידע תלויה במקצועיות ובאחריות העסק מנוהלת ע"י אנשי מקצוע
גמישות ויכולת גדילה דורשת תכנון מראש ואינה גמישה לשינויים גמישות מלאה המותאמת לצרכי העסק
זמינות וגישה מהירה אך מקומית תלויה בתשתית האנטרנט אך זמינה מכל מקום

יש לכם שאלות נוספות? צרו איתנו קשר.

סיכום היתרונות (הבולטים) בשימוש באחסון ענן וגם חסרון אחד

  • אבטחה ושרידות מידע: כאשר אתם מאחסנים את הקבצים בסביבת ענן, ספקים מובילים ידאגו גם לשירותי הגיבוי, אבטחת מידע, ניהול הרשאות הגישה ועוד. אין צורך בידע מקצועי מצד העסק. איפיון הצרכים, ההגדרות, הניהול והבקרה יהיו באחריות הספק.
  • עלויות נמוכות: כפי שציינו בתחילת המאמר, המחיר לא צריך להוות גורם עיקרי להחלטה, אך בהחלט ניתן לקבוע, שברוב המקרים - מעבר לענן יחסוך עלויות כאשר לוקחים בחשבון את כלל השירותים הניתנים ואת הידע המקצועי של ספק השירות.
  • זמינות וגישה: כאשר הקבצים נמצאים בענן יש לכם אפשרות לגשת אליהם מכל מקום, בכל זמן. גם כאשר חיבור לרשת האינטרנט או החשמל במשרד לא יעבוד, עדיין תהיה לכם גישה מרחוק לענן (יתרון על פתרונות המאפשרים גישה למשרד לצורך עבודה מהבית אשר תלויים בתשתיות המשרד).

כמו שציינו בכותרת, קיים חסרון שיכול להיות משמעותי לחלק מהעסקים - עבודה עם קבצים גדולים. ברוב המקרים רוב העסקים לא ירגישו בהבדל אבל אם אתם עובדים עם קבצים בנפח מאות MB ואף יותר (בעיקר עורכי וידאו וגרפיקה כבדים) יהיה צורך בפתרון משולב, כזה שגם יתן זמינות מיידית לקבצים עליהם עובדים בזמן אמת וגם יאפשר את כל יתרונות האחסון בענן.

אז מה צריך לבדוק לפני קבלת החלטות?

  1. אבטחת מידע: כפי הנראה זהו הסעיף המשמעותי ביותר ברשימה שלכם. המידע שלכם יקר ערך ובעולם הדיגיטלי הוא מאוד פגיע. בדקו מול הספק שלכם באילו תקנים הוא עומד מבחינת אבטחת המידע, מה מדיניות הגיבויים ומה ההמלצות שלו בהתאמה לצרכים של העסק שלכם.
  2. מיקום האחסון: למרחק הפיזי בין הענן לבין המקום העיקרי ממנו מתבצעת הגישה לקבצים (בדרך כלל בית העסק) יש השפעה על זמני התגובה. כמובן שגם לתשתית האינטרנט המקומית יש השפעה, אך ככלל, אם עיקר העבודה על הקבצים מבוצע מתוך גבולות מדינת ישראל העדיפות תהיה לענן הממוקם בחוות שרתים בארץ. בדקו את מיקום חוות השרתים מול הספק כדי שתתאים לצרכים שלכם.
  3. נפח אחסון: כמה שטח אתם צריכים? אחד היתרונות באחסון בענן הוא הגמישות. בראייה צופת פני עתיד, תמיד תוכלו להרחיב את נפח האחסון, אך בהחלט מומלץ להעריך את נפח האחסון הנדרש לתקופה קרובה כדי להבין את סדר גודל העלויות החודשיות שיגזרו מהערכה זו.
  4. אופן הגישה למידע: האם הגישה לקבצים מתבצעת באמצעות תוכנות ייעודיות מגבילות או שניתן לגשת לקבצים גם באמצעות תוכנות זמינות או אפילו ישירות מתוך מערכת ההפעלה ללא צורך בהתקנת תוכנה נוספת?
  5. שירות: כאשר המידע שלכם שמור אצל ספק חיצוני תרצו לדעת שיש לכם עם מי לדבר ועל מי לסמוך. האם יש אפשרות לשוחח / לבצע צ'אט עם נציג החברה או שהזמינות היא רק באמצעות הדוא"ל? מה שעות הפעילות? האם קיימת תמיכה 24/7?

לסיכומו של עניין...

היתרונות במעבר לאחסון בענן ברורים. הגמישות, אבטחת המידע ושרידותו וכן העלויות הנמוכות ביחס לפתרונות מקומיים ברוב המוחלט של המקרים הופכים את ההחלטה לפשוטה. במקרי קצה, כאשר עיקר העבודה של העסק היא עם קבצים בעלי נפח משמעותי, יש לשקול פתרונות משולבים (היברידיים) שכן יתכן ותפוקת העבודה תיפגע. התאמה של פתרונות אלו תאפשר להינות משני העולמות - גישה מיידית לקבצים גדולים מבלי לפגוע ביתרונות אותן מציע האחסון בענן.

רוצים לשמוע על המוצרים שלנו בתחום אחסון בסביבת ענן? לחצו כאן: מחירון כונן רשת לאחסון בענן.

זקוקים לייעוץ
זקוקים לייעוץ

כיצד תעדיפו לשוחח?