שרת וירטואלי מול ייעודי. כל מה צריך לדעת בשביל לבצע את הבחירה הנכונה.

שרת ייעודי בחוות שרתים

מנסים להבין מה ההבדל בין שרת וירטואלי (VPS) לשרת פיזי? ואיך זה קשור לאחסון שיתופי? המאמר הבא ינסה לעשות לכם קצת סדר ולכוון אתכם לפתרון האידאלי לצרכים שלכם.

תאריך עדכון: 29/03/2023 13:37

ייעודי, וירטואלי ושיתופי... 

בשונה משטח אחסון שיתופי, המיועד בעיקר לצורכי אירוח אתרים, שרתים ייעודיים (נקראים לפעמים שרתים פיזיים) ושרתים וירטואליים (VPS, קיצור של Virtual Privet Server) מאפשרים הקצאת משאבים ייעודית אך הקצאה זו מתבצעת באופנים שונים. מאמר זה ינסה להבהיר את הההבדלים בין שני האחרונים.

תוכן עניינים

מה ההבדל בין שרת ייעודי (פיזי) לשרת VPS

כדי שנבין את ההבדלים מבחינת המשתמש, ראשית נבחין בין שני סוגי השרתים.

מה זה שרת ייעודי?

כשמו כן הוא. שרת ייעודי הינו שרת המיועד לצורכי המשתמש. במקרה זה השרת הינו שרת פיזי, כלומר הלקוח רוכש בין היתר את ה"ברזלים". כל משאבי השרת: המעבדים, הזכרונות, שטחי האחסון מוקצים לצרכים שלו ואף משתמש אחר לא יכול לקבל גישה למשאבים אלו.

עבור רוב הלקוחות, ההבדל העיקרי הוא הקצאת המשאבים המוחלטת מצד החומרה כמו גם היכולת לשלוט על כל רכיבי החומרה. למשל, אם מסיבות שונות, יש העדפה למעבד של חברה מסויימת (Intel, AMD), בחירת מספר כוננים לאחסון במהירויות שונות וכו, במקרה של שרת פיזי הדבר אפשרי שכן הלקוח אחראי על החומרה.

כל עוצמת המעבדים, נפחי הזכרונות ושטחי האחסון מוקצים באופן בלעדי ללקוח. גם יכולת לשליטה מלאה על התוכנות המותקנות, גם כאלו המתקשרות ישירות לחומרת המחשב אפשרית במקרה זה. לא נעסוק בנושאי האבטחה במאמר זה אך ניתן בהחלט לומר שלהפרדה הפיזית יכולות להיות יתרונות גם מבחינת אבטחת המידע.

מודל התשלם מבוסס על עלות חודשית של אירוח השרת בחווה (עלות הכוללת את רכיבי התקשורת, החשמל, המקום הפיזי) ובנוסף ירכוש הלקוח את החומרה הנדרשת לצורך הרכבת השרת וכן את רשיונות התוכנה הנדרשים.

אפשר לדמות את השרת הייעודי לבית פרטי. אתם הופכים להיות הבעלים שלו, אתם יכולים לעשות איתו ככל העולה על דעתכם אך מנגד, כל תקלה, רכיב שיתקלקל, הרחבת חומרה תאלץ אתכם להחליף רכיבים פיזים שעלותם גבוהה ודורשת השבתה של השרת לצורך ביצוע העדכון. 

מה זה שרת וירטואלי (VPS)?

השרת וירטואלי, נקרא גם VPS (Virtual Private Server) הוא שרת שנוצר בצורה וירטואלית על גבי מחשב פיזי הנמצא, בדרך כלל בחוות השרתים. מחשב זה (שהוא למעשה שרת פיזי) משתמש ברכיבי תוכנה ייעודיים לצד רכיבי חומרה בכדי לאפשר חלוקה של המשאבים למספר מחשבים וירטואליים ובכך למעשה, שרת פיזי אחד יוכל לשרת מספר משתמשים שונים תוך הפרדת המשאבים.

לדוגמה, אם בשרת הפיזי יש לנו 8 מעבדים, 32GB זיכרון ו-5TB שטח אחסון, ניתן היה להקים 4 שרתים וירטואליים כאשר לכל אחד 2 מעבדים, 8GB זיכרון ו-1TB שטח אחסון.

מודל התשלום בדרך כלל יהיה על בסיס ריטיינר חודשי / שנתי שיכלול את עלויות השימוש (המבוססות על המשאבים שהוקצו) ויכלול את עלויות האירוח בחווה, התחזוקה והשירות.

אם נמשיך עם האנלוגיה של עולם הנדל"ן, שרת וירטואלי הוא למעשה בניין משותף בו כל הדירות ניתנות על בסיס שכירות. בבניין יש מספר דיירים, לכל דייר דירה משלו. הדייר יכול לעשות ככל העולה על רוחו בתוך הבית אך לא ברמת הבניין. כמו כן, תקלות בתשתית של הבניין יטופלו על ידי המשכיר.

יתרון בולט של שרת וירטואלי הוא היכולת לבצע התאמות במשאבים ללא צורך ברכישה של חומרה והשבתה ארוכה יחסית לצורך התקנת החומרה. המשאבים מוקצים באמצעות הגדרות תוכנה שבחלק מהמקרים אינם ידרשו השבתה כלל ובחלקם הפעלה מחדש של השרת שבדרך כלל לא תיקח יותר כמה דקות.

זה אולי המקום לציין שתחת עולם השרתים הוירטואליים ניתן להגדיר מספר סוגים של שרתים, כאשר ההבדל בינהם הוא אופן הקצאת המשאבים. לא ניכנס לעומק הנושא אך נגדיר את שני הסוגים העיקריים:

  • שרת וירטואלי על בסיס משאבים זמינים
    שרת המוגדר עם 2 מעבדים ו-8GB זיכרון יקבל את המשאבים האלו רק אם אין בהן צורך מבחינת השרת הפיזי. המודל הזה מאפשר הוזלה משמעותית של העלויות אך יתכן וכאשר יהיה צורך במשאבים, אלו לא יהיו זמינים.
  • שרת וירטואלים על בסיס משאבים יעודיים
    שרת המוגדר עם 2 מעבדים ו-8GB זיכרון יקבל את המשאבים האלו בכל מקרה. גם אם אין בהם שימוש. מכיוון שאין יכולת "למצל" משאבים פנויים לטובת משימות אחרות של השרת, העלות במקרה הזה תהיה הגבוהה יותר.

קיימות אפשרויות חלוקת משאבים נוספות אך עליהם נרחיב במאמר עתידי.

טבלת השוואה בין שרת ייעודי לוירטואלי

רכיב השוואה / סוג השרת שרת וירטואלי (VPS) שרת יעודי (פיזי)
משאבים מוגדרים בצורה וירטואלית מוקצים באופן פיזי
עלויות תשלום (בדרך כלל חודשי) על המשאבים המוקצים. ראו מחירון שרתים וירטואליים תשלום נפרד עבור החומרה והתוכנה ובנוסף תשלום על שירותי האירוח בחוות השרתים.
עדכוני משאבים מבוצעים באופן כמעט מיידי, לפעמים יהיה צורך בהפעלה מחדש של השרת מחייבים רכישה של חומרה והשבתה ארוכה יחסית לצורך התקנת החומרה על השרת
אחריות על חומרת השרת ספק השירות הלקוח

יש לכם שאלות נוספות? צרו איתנו קשר.

מה עוד צריך לדעת לפני שבוחרים שרת.

שרת מנוהל מול שרת לא מנוהל

בשני המקרים, בשרת וירטואלי וגם בשרת ייעודי קיימת אפשרות לקבל שירותי ניהול. הרכב שירותי הניהול, כמו גם העלויות משתנים בין ספק לספק אבל עיקר העניין הוא שכאשר השרת לא מנוהל, הלקוח מקבל גישה לשרת לביצוע ההגדרות, ההתקנות והתחזוקה. הספק נותן רק את שירותי האירוח ואחראי על התשתיות.

כאשר השרת מנוהל, אתם למעשה מקבלים שירותי ניהול של אנשי מקצוע לצורך ביצוע ההגדרות, ניתור השרת והתחזוקה השותפת שלו.

סיכום

השרת היעודי הינו שרת פיזי המוקצה ללקוח. הלקוח למעשה רוכש את כל רכיבי החומרה והתוכנה וחוות השרתים מספקת את שירותי התשתית ואת שירותי הניהול במידה ונדרשים. השרת הוירטואלי למעשה "יושב" על שרת פיזי ומשתמש במשאבים שלו.

במרבית המקרים, יתרונות השרת הוירטואלי (עלויות נמוכות יותר, יכולת התאמת משאבים בהתאם לצורך ללא צורך ברכישת חומרה) הופכים אותו לבחירה המועדפת אך כל מקרה עומד לגופו.
נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה בנושא. מוזמנים לגלוש בדף מחירון שרתים וירטואלים (VPS)

זקוקים לייעוץ
זקוקים לייעוץ

כיצד תעדיפו לשוחח?